Foro dudas y preguntas Doble excepcionalidad

Reflexió sobre TEA i ACI, abordatges, diferencies i similituds. Benvinguda neurodivergencia

Reflexió sobre TEA i ACI, abordatges, diferencies i similituds. Benvinguda neurodivergencia

de Estella Pedragosa -
Número de respuestas: 3

Plantejo millor aquí la meva pregunta.

En la consulta on treballo porto varis casos en els que l'abordatge del adolescent TEA es fa més complex i difícil. Hi ha com un enrocament i per molt que plantegis aspectes que entenen de manera racional és molt difícil que ho portin a la pràctica. Aquí veus que hi ha quelcom més que TEA, jo clarament percebo algun tipus de alta capacitat.

Al parlar actualment de la neurodivergencia, a vegades se'm fa molt difícil diferenciar certs aspectes que jo considerava que eren típics de TEA, però al anar-me formant també es poden observar en TDAH i ACI. Llavors jo considero que tinc la capacitat i la experiència per poder identificar clarament la part TEA, però no tant la part específica de ACI o de TDAH, més enllà de la característica de l'alta capacitat en totes o algunes de les aptituds intel·lectuals i de la creativitat o la inatenció característica per falta de inhibició del TDA.

Amb això, em refereixo, que els TEA sabem que processen la informació d'una manera particular i que també presenten un tipus d'aprenentatge diferent, que també els ACI i els TDAH. En que es diferencia aquest tipus d'aprenentatge diferent.  I com fem l'abordatge? Referint-me per exemple en els casos que comentava a l'inici, adolescents TEA molt rígids, amb molta rigidesa cognitiva, amb un alt sentit de la justícia, amb una gran dificultat per posar-se en el lloc de l'altre.... en aquests casos que és TEA i que ACI? aspectes que estic entenen que poden ser d'ambdues condicions.

No sé si m'estic fent entendre en aquesta reflexió que se'm desperta al trobar aspectes tan similars i que no són fàcils d'abordar. Ja que em plantejo si des de la meva experiència estic arribant o no, o si se m'escapen factors i abordatges.

Encantada de rebre opinions i idees.

En respuesta a Estella Pedragosa

Re: Reflexió sobre TEA i ACI, abordatges, diferencies i similituds. Benvinguda neurodivergencia

de Gemma Parra Riera -
Ostres Estella a mi em sembla que planteges una qüestió superinteressant. A mi, arran d'un cas familiar d'un nen de 4 anys, m'interessa, especialment perquè he estat llegint força però no acabo de trobar resposta. A més he llegit també que hi han forces casos en que es diagnostica TEA 1 de manera errònia quan en realitat són ACI, jo que desconec el món del TEA et pregunto a tu i a la resta que d'això en sabeu, és possible confondre un ACI amb un TEA 1 amb les eines que es fan servir? I després també em pregunto el mateix q tu, quan es doble excepcionalitat com identificar quin comportament ve derivat de TEA I quin d'ACI? Em van recomanar també seguir a "mama valiente" crec que es diu, i jo encara he quedat més confosa.
En respuesta a Gemma Parra Riera

Re: Reflexió sobre TEA i ACI, abordatges, diferencies i similituds. Benvinguda neurodivergencia

de Estella Pedragosa -
Hola Gemma,

Segons la meva experiència i el meu camp. Per mi detectar un TEA és lo fàcil, ja que hi han una serie de comportaments i conductes que si es fa un seguiment des del naixement si aquestes han aparegut s'inclourien dintre de l'etiqueta de la condició de autista. Existeixen probes centíficament provades que ajuden a identificar si aquella persona esta dintre o no de l'espectre i en quin nivell de simptomatologia, que per mi és més aviat nivell en el que processen la informació des del que es coneix com autisme. Per mi la dificultat radica en identificar aquestes condicions més complexes o condicions menys evidents que és què. Pel que estic entenen, quan hi ah doble excepcionalitat, crec que la condició de TEA és el que pot fer que el dia a dia sigui menys funcional, més que per les altres condicions de TDAH o ACI, i tant si és una o altre, el que s'ha de tractar són les necessitats del moment de cada persona i família, i aquí ja no és tant important la etiqueta. La etiqueta serviria més per entendre la complexitat de la situació que viu la persona a acompanyar.
En respuesta a Estella Pedragosa

Re: Reflexió sobre TEA i ACI, abordatges, diferencies i similituds. Benvinguda neurodivergencia

de Gemma Parra Riera -
Moltes gràcies per la resposta m'ha estat interessant i entenc la dificultat però trobo molt encertat el que dius, en el cas de doble excepcionalitat, el fet d'abordar més aviat el dia a dia degut a la dificultat q comporta veure què és què. Merci!