Foro dudas y preguntas Tema 1

el concepte de precocitat és utilitzat en educació infantil per justificar no fer plans individualitzats?

el concepte de precocitat és utilitzat en educació infantil per justificar no fer plans individualitzats?

by Alba Pesquera Solé -
Number of replies: 11

Penso que el concepte de precocitat es mal utilitza en alguns centre d'educació infantil per treure's feina de l'aula i no donar importància a la necessitat d'estimulació dels nens que mostren altes capacitats en moments primarencs (P3, P4,p5).  Penso que els EAP de la zona no haurien d'utilitzar aquesta excusa per treure's la feina de sobre sinó intentar ajudar aquests nens, dictaminant un PI en el moment en el què es troba l'alumne i les seves necessitats actuals. 

Algú enten o coneix  el perquè les aacc no volen ser diagnosticades en l'etapa d'educació infantil si sí que es diagnostiquen les discapacitats intel·lectuals?



In reply to Alba Pesquera Solé

Re: el concepte de precocitat és utilitzat en educació infantil per justificar no fer plans individualitzats?

by Anna Maria Barberà Pinyol -
Rrspecte a la teva pregunta crec que potser no es tracta tant de no voler o no poder diagnosticar sinö de certa desconeixença del què s’ha de fer ja que les AC és un camp encara per estudiar , per sort ara estem “en ello!!”
In reply to Anna Maria Barberà Pinyol

Re: el concepte de precocitat és utilitzat en educació infantil per justificar no fer plans individualitzats?

by Alba Pesquera Solé -
No crec que sigui per desconeixença. Hi ha protocols i s'apliquen des de primer de primària
In reply to Alba Pesquera Solé

Re: el concepte de precocitat és utilitzat en educació infantil per justificar no fer plans individualitzats?

by Anna Maria Barberà Pinyol -
Quan parlo de desconeixença em refereixo a que les proves, ACI i altres tipus d’intervencions estan més desenvolupades en el món dels discapacitats que en AC per això penso que de vegades potser no es fan intervencions , per ser un “món en estudi “
In reply to Alba Pesquera Solé

Re: el concepte de precocitat és utilitzat en educació infantil per justificar no fer plans individualitzats?

by Gemma Parra Riera -
Hola, he llegit I sentit en més d'una ocasió, especialment de la psicologia evolutiva, que la intel·ligència madura cap als 8 anys i q podria ser que en molts casos nens més petits anessin per endavant i cap aquesta edat s'estavelitzessin igualant-se a la majoria. Però és cert q molts professionals experts en AACC diuen (crec que Leopold també ho va dir) que en la majoria de casos de precocitat acaben sent adults amb aacc. Encara hi ha molt professionals desactualitzats amb aquest tema i es deuen regir amb coses desfasades. Malgrat això, haurien d'intervenir igualment per donar resposta a aquesta "precocitat" però no sé si saben com fer-ho i si tenen prous recursos.
In reply to Gemma Parra Riera

Re: el concepte de precocitat és utilitzat en educació infantil per justificar no fer plans individualitzats?

by Helena Gil -
Hola Gemma,
Estic d'acord amb tot el que dius. Jo en el meu cas soc neuropsicologa clinica i fa 5 anys que no treballo a Espanya, estic vivint a Emirats Arabs i aqui les coses encara van mes tard que a Catalunya...a sobre de tot el tabu que hi ha, es clar. Penso que es fonamental estar actualitzat com a professional i a Catalunya no se com es, pero aqui fa nomes d'uns mesos que escolto parlar d'AACC i, malauradament hi ha molts professionals desactualitats i per aixo en moltes ocasions no es fan els plans dintervencio (ni els diagnostics, es clar) necessaris per aquesta poblacio.
In reply to Alba Pesquera Solé

Re: el concepte de precocitat és utilitzat en educació infantil per justificar no fer plans individualitzats?

by Eva Vieta Alemany -
Com a mestra d'Infantil, puc dir-te que depenent de la metodologia de l'escola ja es fan moltes activitats amb diferents nivells d'aprofundiment per tal de crear reptes per a aquests tipus d'alumnes.
En defensa dels EAPs, dir que no poden abarcar tota la feina que se'ls genera des de les escoles, cada vegada hi ha més casos o se'n diagnostiquen molts més que uns anys enrere.
Estic d'acord en el fet que s'intervé molt més quan parlem d'un rendiment inferior a la resta de companys d'edat.
In reply to Eva Vieta Alemany

Re: el concepte de precocitat és utilitzat en educació infantil per justificar no fer plans individualitzats?

by Leopold Carreras Truñó -
Hola a tots/es. Us comento aquí, però val per tots, d'acord? En primer lloc, és cert que hi ha desconeixença d'aquest tema per manca de formació en les universitats, tot i que, afortunadament, cada vegada va sortint més en el pla d'estudis, sobre tot en màsters de psicologia educativa i de pedagogia. No sé en altres carreres... En segon lloc, també és cert que des del Departament d'educació fa un temps es va donar la consigna als EAP'S de no fer res abans, no dels 8, sinó dels 12 anys!!! "Per si de cas es tractava de un cas de precocitat." Això va ser una aberració i es van presentar moltes queixes i sembla que ara ja no pensen així. Tot i això, també és cert que els EAP's estan desbordats de feina i, com hi ha moltíssims casos més preocupants per ells que els d'AC, doncs es van quedant enrera i triguen molt en detectar, diagnosticar i intervenir. Jo ho puc comprendre, però el cas és que s'està fent una discriminació amb aquests casos d'AC, perquè també són NESE (necessitats específiques de suport educatiu), com els qualifiquen ara, i per tant, necessiten d'una educació diferenciada que, sovint, no estan rebent. I si, a sobres, en Educació Infantil ni tan sols es tenen en compte, doncs és temps que es perd en intervenir amb aquests nens/es. El perquè no es volen detectar en educació infantil ho desconec, però és cert que la normativa no els contempla en aquestes edats. El més probable és que sigui per desconeixença del tema, però no trec que també hi hagi algo de no voler donar encara més feina als professionals que treballen en EAP's. Moltes gràcies a totes/tots per les vostres opinions. Són molt profitoses!!!
In reply to Leopold Carreras Truñó

Re: el concepte de precocitat és utilitzat en educació infantil per justificar no fer plans individualitzats?

by Estella Pedragosa -
Hola,

Davant el que es comenta de la terminologia de la precocitat jo l'entenc fent analogia a com diagnostiquem els TEA abans dels 3 anys. M'explico, abans dels tres anys no fem diagnòstic, sinó que valorem el risc de ser diagnosticat en posterioritat, marcant el risc lleu, moderat o sever. I deixant al criteri professional i de la família la necessitat de iniciar intervenció. Fent aquest símil jo entenc la precocitat de l'AACC de la mateixa manera. I pensant que presentar-ho així poder ajudar a entendre més cap a fora de la necessitat de fer una intervenció o no.
Aquí la meva aportació.
In reply to Eva Vieta Alemany

Re: el concepte de precocitat és utilitzat en educació infantil per justificar no fer plans individualitzats?

by M. Carme Gómez Aran -
Totalment d'acord amb tu Eva. Com a mestra de la rural, el multinivell és el nostre dia a dia a les aules (així crec que ha de ser) i també empatitzo amb la feinada que tenen avui dia les psicopedagogues dels EAP perquè ha crescut exponencialment el nombre de seguiments, intervencions i diagnòstics a realitzar. També és cert que els nous casos són cada cop més concrets i específics i les deteccions/intervencions han de ser cada cop més focalitzades.
Com a mare m'he trobat en el cas que, tot i les demandes de sospites d'AACC, porto cinc cursos esperant que l'escola mogui fitxa - evidentment jo ja ho vaig fer externament- i, com a mestra, aquest curs hem aconseguit un test (una psicopedagoga) per descartar les AACC entre els 5-8 anys que ens ha servit per poder donar resposta negativa a una família que ho sospitava - aquest és un altre tema, tothom sap de tot amb el Sr. Google-.
Calen més professionals especialitzats però mentre no els posin, formem-nos els qui tenim interès per fer-ho!
Ànims!
In reply to Alba Pesquera Solé

Re: el concepte de precocitat és utilitzat en educació infantil per justificar no fer plans individualitzats?

by Noemi Sanchez Lopez -
Bona tarda a tots!
Us explicaré el meu cas com a mami i de la impotència que sentim tant el pare com jo. El Mateo, el meu fill que tot just ha fet 5 anys, actualment fa I4, fa temps que notem que raona diferent comparat als seus iguals. És molt curiós, li encanta veure pel·lis amb angles, l'apassiona fer feinetes (com diu ell), tot el dia va preguntant el perquè de les coses, és altament sensible amb alguns temes, arriba cada dia amb dibuixos de l'escola, etc etc etc.
Fa un mes, em va citar la psicopedagoga per dir m'he que el Mateo és precoç perquè nosaltres l'estimulem des de casa.
Des de l'escola saben que soc pedagoga, i per aquest fet es pensen que em passo el dia fent coses amb el nen, i em fa ràbia... D'ençà que el Mateo va començar l'any passat a I3 em van donant llargues dient que ja es veurà al següent any que es fa amb el Mateo... Em diuen que és massa d'hora per fer proves, però, per contra, em diuen que sense diagnòstic no li faran cap cosa extra... total el nen continua fent dibuixos sense parar perquè les feinetes de classe les acaba ràpidament...
Em podeu aconsellar que fer?
In reply to Noemi Sanchez Lopez

Re: el concepte de precocitat és utilitzat en educació infantil per justificar no fer plans individualitzats?

by Leopold Carreras Truñó -

Hola Noemi, com imagino que ja hauràs vist, precisament un dels estereotips que us poso és el de que es pensen que son nens/es hiperestimulats, quan és totalment fals, doncs tots els pares que he vist al llarg dels més de treinta anys que porto fent diagnòstics, m'han comentat que l'únic que feien era donar respostes a les inquietuds i preguntes que feien els seus fills. Jo et recomanaria que li fessis ja un psicodiagnòstic de manera externa a l'escola o EAP, doncs si has d'esperar que ho facin ells, sé de casos que han trigat inclús anys en fer-ho.. Ah, i de que no es pot fer un diagnòstic a aquesta edat, és totalment fals! El que sí que passa és que abans dels 7 anys pots veure si hi ha "tendència" cap algun tipus d'alta capacitat, però no pots mai afirmar amb un 100% de fiabilitat que ho serà, però això no treu que no s'hagi de treballar ja amb el nen/a segons els que es vegi en cada moment. També per això és important anar fent diagnòstics cada dos anys més o menys, doncs, apart del fet de que és la validesa que ens donen als informes que fem, així podem veure en cada moment de l'evolució del nen quin tipus d'intervenció necessita.

Molts ànims i no desesperis, que això que expliques els hi passa a moltíssims pares. Potser t'aniria bé parlar-ho ab altres pares, mitjançant l'associació FANJAC (Barcelona, Lleida i Girona) o ATHENA (a Tarragona).

Una abraçada,


Leopold Carreras